Rosenvik AS

Mennesket i fokus

  • Nyhetsbrev
  • 72 46 61 00
  • postmottak@rosenvik.no
  • Facebook
  • Youtube
  • Om Rosenvik
    • Formål, visjon og verdier
    • Bærekraft i Rosenvik
    • Avdelinger
    • Navigator Kompetanse
    • Ansatte
    • Nyheter
  • Arbeidsliv
    • Avklaring
    • AFT – Arbeidsforberedelse
    • VTA – Varig arbeidsplass
    • For arbeidsgiver
    • Sykefravær
    • RIV – Ringer i Vannet
    • Karriereveiledning
  • Kompetanse
    • Kurskalender
    • Industrikurs
    • Førstehjelpskurs
    • Veilederkurs
    • Kurs for arbeidssøkere
    • Dagsseminarer
    • Digital kompetanse
    • Kompetansepluss
    • Utleie kurs- og møtelokaler
  • Profilering
    • Permer
    • Menyer
    • Spiraliserte produkter
    • Musmatter
    • Øvrige profileringsartikler
    • Uplink
  • Service
    • Våre tjenester
  • Håndverk
    • Treavdeling
    • Kreativ avdeling
    • Øvrige tjenester
  • Catering
    • Cateringtjenester
    • Bydelskaféen
    • Mikrogrønt
    • Jobbfrukt
    • Bestill jobbfrukt
    • Utleie selskapslokaler
  • Logistikk
    • Lagerutleie
    • Transport
    • Gjenbruk
    • Hertz Bilutleie

Arbeid er vår viktigste ressurs – i 2018 skal vi få enda flere i jobb

19. februar 2018 By Trygve Øyasæter

Måten Rosenvik og vår bransjeforening jobber på, har dokumentert effekt for å hjelpe personer med nedsatt arbeidsevne inn i arbeidslivet. I 2018 vil vi gjøre mer av det som virker – for at enda flere som sliter i arbeidslivet i vår region skal få nye jobbmuligheter.

  • Av  Arnt-Otto Lie, daglig leder Rosenvik AS

I 2017 har Rosenvik hjulpet 24 personer i jobb, og de fire seneste år i alt 150 personer. Vår bransje, som teller 100 bedrifter, vil på landsplan formidle om lag 9000 i jobb i 2017, en økning på nesten 2000. Den samfunnsøkonomiske gevinsten er betydelig, da dette er personer med nedsatt arbeidsevne, med andre ord personer som blant annet av helsemessige utfordringer har havnet på utsiden av arbeidsmarkedet. Hva det betyr for den enkelte og samfunnet som sådan at flere finner veien til jobb i stedet for uføretrygd, kan knapt måles. Regjeringens perspektivmelding understreker nettopp betydningen av at flere i denne gruppen kommer i jobb, som det viktigste virkemiddelet for å opprettholde dagens velferdsnivå.

Arbeidsinkludering er ikke «kjappe løsninger», men planmessig arbeid basert blant annet på omfattende tillitsbasert samarbeid med arbeidsgivere. NTNU har nettopp evaluert NHO-strategien Ringer i Vannet: Prosjektet har vært basert på erfaringene som vår bransje har høstet gjennom å få flere i jobb, og deretter har man utviklet en systematisk metodikk, basert på hva som er viktig for arbeidsgivere når de ansetter en person som kanskje har flere huller i CV-en. Det unike med metodikken er at man ikke bare tar utgangspunkt i den enkeltes behov og ønsker, men tar like mye utgangspunkt i bedriftenes behov for arbeidskraft. Vi finner aktuelle jobbklare kandidater til bedrifter med et rekrutteringsbehov. Bedriftene har i forkant tegnet rekrutteringsavtaler, og sagt seg villige til å forsøke å rekruttere personer med nedsatt arbeidsevne. Bedriftene får ønsket og etterspurt arbeidskraft som passer for bedriften, og tett oppfølging fra ansvarlig veileder hele veien gir trygghet i prosessen.

Gode resultater

NTNU-undersøkelsen viser at 80 % av utprøvingene gjennom Ringer i Vannet gir ansettelser, og 80 % av disse igjen fører til varige ansettelser. 57 % av NHO-bedriftene som har svart, sier at de ikke ville rekruttert disse personene uten tryggheten som Ringer i Vannet-metodikken gir. I vellykket arbeidsinkludering er det viktig å ikke skuffe arbeidsgiveren. Grunnplanken i dette samspillet er at vi kjenner våre kandidater etter grundig kartlegging, opplæring og arbeidstrening i vår egen arbeids- og inkluderingsbedrift. NTNU dokumenterer at 84 % av arbeidsgiverne stoler på oss og våre vurderinger av om den aktuelle kandidaten passer. 77 % svarer at kandidatene matchet bedriftenes behov godt, og 74 % svarer at kandidatene innfridde deres forventninger. Alle som jobber med rekruttering ser at dette er god treffsikkerhet generelt, og det er spesielt bra med tanke på at dette er personer som i utgangspunktet var på utsiden av arbeidsmarkedet.

Som en forlenget arm av NAV, har vi et ansvar på vegne av samfunnet for å få flere i jobb. NTNU peker på at et ubyråkratisk mellomledd er ekstra godt egnet til å gi arbeidsgiverne og kandidatene i denne målgruppen den nødvendige oppfølgingen som skal til for å lykkes. Sammen med NAV og næringslivet skal vi i 2018 åpne enda flere dører til jobb for personer som har slitt i arbeidslivet.

Rosenviks klare strategi er at vi sammen med våre eierkommuner, NAV og næringslivet sørger for at enda flere som står i utenforskapet skal få muligheten til å bidra i arbeidslivet.

Daglig leder Arnt-Otto Lie, Rosenvik AS

Kategori: Nyheter

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på nyheter fra Rosenvik!
Du velger selv hvilke produkter og tjenester du mottar nyheter om.

Meld deg på

Rosenvik AS

Litjgårdsveien 33
Postboks 23 – 7301 Orkanger

 

Tlf. 72 46 61 00
postmottak@rosenvik.no

Org.nr. NO915484425 MVA

  • Facebook
  • YouTube

Bygget på WordPress av Smart Media

 

Laster kommentarer...