Sykefravær – Ekspertbistand
Er du sykemeldt, eller har du vært sykemeldt? Er du arbeidsgiver, og sliter med sykefravær blant de ansatte? Du kan få hjelp – med ekspertbistand fra Rosenvik Kompetanse.
Hva er Ekspertbistand?
Ekspertbistand betyr at ansatt og arbeidsgiver får hjelp fra en nøytral person utenfra som har kompetanse på sykefravær. Eksperten hjelper til med å kartlegge og avklare situasjonen, og foreslår tiltak som kan gjøre den ansatte i stand til å utføre arbeidet sitt. Målet er at den ansatte skal komme tilbake i jobben sin, eller i et annet arbeid hos samme eller annen arbeidsgiver.
Tilskudd til ekspertbistand er en del av IA-avtalen, og skal bidra til å forebygge og redusere sykefravær på arbeidsplassen. Regelverket om ekspertbistand finner du i Forskrift om tilskudd til ekspertbistand.
Hvem kan søke om tilskudd – og hva dekker tilskuddet?
Arbeidsgiver må søke om tilskuddet. Tilskudd til ekspertbistand kan være aktuelt når
- den ansatte har en arbeidsgiver, men har utfordringer med å stå i arbeid. Dette har ført til langvarig og/eller hyppig gjentakende sykefravær
- den ansatte og arbeidsgiveren har vurdert og/eller forsøkt å løse utfordringene på arbeidsplassen uten å lykkes, for eksempel gjennom oppfølging og tilrettelegging, eller ved hjelp fra bedriftshelsetjeneste
- både den ansatte og arbeidsgiveren ønsker hjelp
Det er arbeidsgiveren som mottar tilskuddet. Tilskuddet fra NAV dekker arbeidsgiverens utgifter til ekspertbistand opp til en maksimal sats. Arbeidsgiveren betaler for ekspertbistanden, og krever refusjon av utgiftene fra NAV.
Du kan lese mer om det praktiske omkring Ekspertbistand på NAV sine sider.
Hvordan kan Rosenvik Kompetanse hjelpe deg?
Vårt team består av erfarne veiledere, coacher og helsearbeidere med kompetanse innen:
- Arbeid og helse
- Sykefraværsoppfølging og tilrettelegging
- Relasjoner og kommunikasjon på arbeidsplassen
- Konflikthåndtering
- Omstillingsarbeid
- Arbeidsevne- og arbeidsplassvurdering
- Karriereveiledning
Vi tilbyr et inntil 12 ukers sykefraværsprogram med helsefremmende karriereveiledning. I dette arbeidet benytter vi det helhetlige og styrkebaserte prosessverktøyet InFlow24.
Ved å kartlegge og styrke funksjon og arbeidsevne, og øke bevisstheten omkring egne muligheter er målet å:
- Finne gode løsninger for både arbeidstaker og arbeidsgiver
- Øke samhandling
- Gi hjelp til å se egne muligheter og ta smarte valg
Prosessens tre faser:
Ekspertbistanden resulterer i en rapport til arbeidsgiver og arbeidstaker – som beskriver årsaken til sykefraværet, og skal foreslå tiltak for tilbakeføring til arbeid.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Marianne Øien
Tlf. 958 22 483
E-post: marianne@rosenvik.no
Mari Lundberg
Tlf. 412 96 470
E-post: mari.lundberg@rosenvik.no
Rigmor Selbekk
Tlf. 952 85 380
E-post: rs@rosenvik.no