Rosenvik AS

Mennesket i fokus

  • Karriereportalen
  • 72 46 61 00
  • postmottak@rosenvik.no
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Om Rosenvik
    • Formål, visjon og verdier
    • Bærekraft i Rosenvik
    • ISO 9001/14001
    • Rosenvik som underleverandør
    • Om Kopano
    • Ansatte
    • Nyheter
  • Arbeidsliv
    • AFT – Arbeidsforberedelse
    • VTA – Tilrettelagt arbeid
    • Avklaring
    • ARR – Arbeidsrettet rehabilitering
    • Sykefravær – Ekspertbistand
    • Inkluderende Jobbdesign
    • Karriereveiledning
    • RIV – Ringer i Vannet
  • Kompetanse
    • Kurskalender
    • Industrikurs
    • Karrierekurs for unge voksne
    • Arbeidsrettet norsk
    • Førstehjelpskurs
    • Veilederkurs
    • Kompetansepluss
    • Digital kompetanse
    • Utleie kurs- og møtelokaler
  • Profilering
    • Permer
    • Musmatter
    • Spiraliserte produkter
    • Menyer
    • Øvrige profileringsartikler
    • Uplink
  • Service
    • Asfaltreparasjon
  • Håndverk
    • Treavdeling
    • Kreativ avdeling
    • Øvrige tjenester
  • Catering
    • Bydelskaféen
    • Mikrogrønt
    • Cateringtjenester
    • Jobbfrukt
    • Bestill jobbfrukt
    • Utleie selskapslokaler
  • Logistikk
    • Transport
    • Lagerutleie
    • Hertz Bilutleie
    • Gjenbruk

– Man må stå i det, også når ting går litt trått

3. desember 2018 By Trygve Øyasæter

Her får områdeleder Jørn Dyfrin hos Boreal overrakt diplom av regionansvarlig Janne Krohn-Hansen i NHO Ringer i Vannet. Ellers fra venstre: Veileder i Rosenvik Faik Bilalovic, Rosenviks KAM i Ringer i Vannet Rigmor Selbekk og nyansatt bussjåfør Stig Olsen.

Stig Olsen jobbet i mange år som ambulansearbeider, og trivdes veldig godt i jobben. Men det er et tøft yrke, og en dag sa kroppen stopp. Via NAV, Rosenvik og NHO’s rekrutteringsprosjekt Ringer i Vannet (RIV) er han nå tilbake i jobb igjen – som bussjåfør.

Stig tok sertifikatet for buss allerede i 2003, fordi han så for seg at han kom til å ha lyst til å prøve et annet yrke på litt sikt. Ettersom han trivdes så godt der han var, utsatte han videre tanker rundt dette, og ble med tiden sykemeldt av helsemessige årsaker. Han hadde vært ute av arbeidslivet i ni måneder da NAV sørget for at han kom inn i tiltak i Rosenvik. Her startet han 3.juli i år, og etter gode samtaler med veileder om veien videre kombinert med intern arbeidspraksis – og YSK (yrkessjåførkurs) finansiert av NAV – fikk han prøve seg som bussjåfør hos Boreal i oktober. Han startet opp i full stilling fra dag én, og allerede 15.november ble han ansatt som tilkallingsvikar.

Boreal Buss AS har blant annet ansvaret for busstrafikk i hele Trøndelag, og signerte i februar RIV-avtale med Rosenvik og NHO. Avtalen innebærer at Boreal som bedrift forplikter seg til å engasjere seg i arbeidsinkludering – og vurdere kandidater fra bedriftene tilknyttet interesseorganisasjonen Arbeid & Inkludering på linje med andre arbeidssøkere.

Har kommet til et godt arbeidsmiljø!

-Jeg var veldig spent før praksisen, sier Stig. Men jeg kjente at jeg ble tatt imot på en god måte fra dag én. Jeg har veldig trivelige kolleger i et veldig godt arbeidsmiljø, og jeg stortrives!

I likhet med i ambulanseyrket, følger det et stort ansvar med å være bussjåfør, i og med at man er ansvarlig for sikkerheten til mange medmennesker. Dette er et ansvar Stig tar på alvor, og kjenner at han håndterer godt.

Arbeidsgiver er veldig fornøyd

-Jeg så på bakgrunnen og erfaringen hans at han hadde gode forutsetninger for å kunne bli en stabil og god arbeidstaker for oss, sier driftsleder Jørn Dyfrin hos Boreal. Vi er opptatt av at sjåførene våre skal fungere i det sosiale arbeidsmiljøet vårt, og både vi og Stig selv så tidlig at dette ville bli en god match!

Stig var selv redd for at alderen skulle bli en arbeidshindring, at han rett og slett skulle bli sett på som for gammel til å komme tilbake i arbeid i et annet yrke.
-Alderen til Stig talte aldri imot at han skulle få jobb hos oss, sier Dyfrin. Tvert imot verdsetter vi erfarne mennesker, og vi ser at yngre arbeidstakere kan ha godt av å jobbe sammen med gode forbilder som Stig, som har en bevissthet rundt arbeidslivets spilleregler og plikter – som kanskje ikke alle yngre, mindre erfarne kolleger har i samme grad. Vi er veldig fornøyde med den jobben han gjør, og jeg vil legge til at Stig er flink til å ta tak i forefallende oppgaver og ta ansvar for arbeidsplassen sin. Å være så lokalkjent som han har blitt gjennom sitt tidligere yrke, skader absolutt heller ikke i dette yrket!

Boreal har fokus på at sjåførene skal være trygge i alle situasjoner de kan komme opp i, og ba Stig om å holde et internt kurs blant sjåførene som dreide seg om førstehjelp og krisehåndtering, og hva man skal gjøre som den første på et skadested. Stig har mange års erfaring i å holde kurs innen dette, samt hatt ansvar for å følge opp lærlinger, så dette var en oppgave han syntes det var lett å si ja til.

Var villig til å gjøre det som kreves

-Trivselen jeg har opplevd med å være i jobb igjen, og i det gode arbeidsmiljøet jeg er i, har påvirket helsa mi positivt. Jeg har også vært bevisst på å holde meg fysisk aktiv underveis, med turer i skog og mark. -Men la meg slippe treningssenter, ler han!

De som kjenner Stig best, sier at han både virker lettere til sinns og har mer tiltak og driv i seg nå, enn for en tid tilbake. Samtidig er Stig nøye med å understreke at han alltid har hatt den innstillingen at man må stå i det, også når ting går litt trått. – Jeg var nok veldig ivrig i starten, og ville ha framdrift. Jeg var villig til å gjøre hva som enn måtte kreves for å komme meg tilbake i arbeid.

-Han måtte faktisk holdes igjen litt i starten, fordi han så gjerne ville ha fortgang i ting, sier Stigs veileder i Rosenvik, Faik Bilalovic. Faik legger til at han tidlig så at Stig både hadde mye erfaring og mange gode egenskaper som tilsa at han burde kunne bli en god ressurs i arbeidslivet i mange år fremover, bare de tok seg tid til å identifisere hvilket yrke som ville gi ham størst mulig sannsynlighet for å lykkes i å komme tilbake. – Jeg er takknemlig for den hjelpen og oppfølgingen jeg har fått fra NAV og Rosenvik, sier Stig avslutningsvis.

Anledningen fortjente å bli markert med kake!

Mer om NHOs rekrutteringsprosjekt Ringer i Vannet kan du lese her.

Kategori: Nyheter

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på nyheter fra Rosenvik!
Du velger selv hvilke produkter og tjenester du mottar nyheter om.

Meld deg på

Rosenvik AS

Litjgårdsveien 33
Postboks 23 – 7301 Orkanger

 

Tlf. 72 46 61 00
postmottak@rosenvik.no

Org.nr. NO915484425 MVA

Bygget på WordPress av Smart Media

 

Laster kommentarer...