Gjennom tett samarbeid mellom NAV, Rosenvik og Orkland kommune, har Julie Olsen Hovset funnet sin plass i arbeidslivet. Nå er hun lærekandidat som renholdsoperatør i Orkland kommune – i et fag hun både mestrer og trives i. Historien hennes er et godt eksempel på hva som er mulig når ungdom får riktig støtte, trygge rammer og en jobb de kan vokse i.
Renholdsleder Tove Stendahl Mjønesaune, Julie, og HR-sjef Elisabeth Vuttudal
Julie har tidligere gått et tilrettelagt løp på videregående skole innen salg, service og reiseliv. Med mål om utdanning og varig jobb, ble hun av NAV søkt inn i Arbeidsforberedende Trening (AFT) hos Rosenvik, hvor hun fikk prøve ulike arbeidsoppgaver innen både produksjon og renhold. Det var gjennom denne praktiske erfaringen hun oppdaget gleden ved renholdsyrket. Jobbinstruktør ved Rosenvik, Solveig Dahl, ga Julie mye veiledning og gode tilbakemeldinger underveis, som gjorde at Julie fikk tro på at renholdsyrket kunne passe henne. Julie trivdes svært godt i Rosenvik, og sier selv at hun begynte å trives “for godt”, og at hun skjønte at det var på tide å utfordre seg selv til å forsøke en ekstern arbeidspraksis.
Julies veileder i Rosenvik, Ingrid Karen Skarbo, beskriver Julie som en rolig, lojal og hjelpsom person med høy ansvarsfølelse og stor serviceinnstilling – egenskaper som raskt skulle vise seg verdifulle i møte med arbeidslivet.
Arbeidspraksis i kommunen
Skarbo tok kontakt med HR-avdelingen i Orkland kommune for å undersøke muligheten for arbeidspraksis. Gjennom et godt samarbeid med HR-sjef Elisabeth Vuttudal og NAV-veileder/ungdomskontakt Beate Hansen, ble Julie ønsket velkommen til renholdsavdelingen ved rådhuset. Tove Stendahl Mjønesaune, renholdsleder i kommunen, tok imot henne med åpne armer.
“Når noen vil ta et utdanningsløp som renholder blir jeg så glad!”
– Tove Stendahl Mjønesaune, renholdsleder
God mottakelse og trygge rammer
Julie forteller at hun var nervøs på første arbeidsdag, men at hun raskt ble møtt av et inkluderende og varmt miljø. Renholderne Asia Rasoli og Susan Asphaug tok henne godt imot, og Susan ble tildelt rollen som Julies mentor.
– Susan har betydd alt for meg på veien, sier Julie. Sammen har de utviklet et nært og respektfullt samarbeid. – Vi er ulike i alder og bakgrunn, men vi har det utrolig fint sammen på jobb, sier Susan. – Når Tove spurte om jeg kunne være mentor for Julie, fikk jeg et godt førsteinntrykk av henne. Julie er litt forsiktig og rolig, men jeg fikk fort en følelse av at hun var lærevillig, og jeg ønsket å bidra til at hun fikk en god opplæring på veien mot jobb. I teamet har Julie fått trygghet og motivasjon til å utvikle seg videre.
Vuttudal trekker frem hvor godt Julie har glidd inn i miljøet. – Hun er blid, vennlig og bidrar positivt i hverdagen. I begynnelsen syntes hun det var litt skummelt å vaske inne på kontorene, men hun har blitt stadig tryggere – og blir alltid møtt av blide og fornøyde ansatte.
“Susan har betydd alt for meg på veien. Vi har det så fint sammen på jobb!”
– Julie Olsen Hovset
Fra praksis til lærekandidatløp
Etter en vellykket praksisperiode gikk Julie over i et lærekandidatløp. Det er lenge siden kommunen har hatt en lærekandidat i renhold, og både HR og ledelse ser på dette som et viktig løft i arbeidet med rekruttering. Vuttudal sier at man har sett en endring i arbeidsmarkedet, og det er vanskeligere å få tak i folk enn før. For kommunen er et fokus på rekruttering og å ta inn lærlinger og lærekandidater derfor svært viktig. Målet for arbeidet for alle involverte er at dette skal føre til ansettelser i kommunen.
Julie forteller at hun stortrives i jobben, og anbefaler gjerne renholdsyrket til andre. – Jeg liker å være sammen med folk, og det er viktig å holde seg i fysisk god form – dette er et fysisk arbeid som holder kroppen i gang.
Mestring, ansvar og fellesskap
Mjønesaune fremhever at det viktigste hun ser etter i nye ansatte er tilstedeværelse. – Fag kan man lære, men det å møte opp og være til stede er avgjørende. Julie har vist seg som en svært pliktoppfyllende og lærevillig kandidat med lavt fravær og god kommunikasjon.
Julie selv sier at hun har fått dette med seg hjemmefra – viktigheten av å møte opp, prøve selv på vanskelige dager, og ta ansvar. Hun får også ros for at hun tør å si fra når noe er utfordrende. – Det meste kan løses gjennom en god samtale, sier Tove.
Et inkluderende og aktivt arbeidsmiljø
Det gode arbeidsmiljøet beskrives av alle som viktig for trivsel og mestring. Susan sier hun er veldig glad i ungdommer, og at Julie tilfører arbeidsmiljøet mye bra – fra en ungdoms perspektiv. De spøker og kaller Susan for «mentor-mammaen» til Julie. Tove sier at det er et voksent arbeidsmiljø på renhold, og at de har godt av å få inn perspektivene til en yngre person. Julie og kollegaene finner gjerne tid til en liten treningsøkt i kjelleren, eller tar en tur til Amfi for å kjøpe noe godt til pauserommet. – Humør og litt “skitprat” hører med, sier Susan. – Vi jobber hardt, men vi tar oss også tid til å le og kose oss.
Det finnes også muligheter for ekstraarbeid i helger og på kvelder, for eksempel ved utleie av kinoen. Julie og kollegaene synes dette gir dem en fin mulighet til å tjene litt ekstra.
Et viktig skritt videre
Gjennom støtten fra Rosenvik, NAV og kommunen har Julie fått muligheten til å finne en vei som passer for henne. Veien fra tiltak til lærekandidatløp viser hvordan samarbeid på tvers av systemene kan åpne dører.
Julie står nå stødig i arbeidslivet – og vil gjerne være til inspirasjon for andre unge som vurderer yrkesfaglig utdanning innen renhold.