Rosenvik AS

Mennesket i fokus

  • Nyhetsbrev
  • 72 46 61 00
  • postmottak@rosenvik.no
  • Facebook
  • Youtube
  • Om Rosenvik
    • Formål, visjon og verdier
    • Bærekraft i Rosenvik
    • Avdelinger
    • Navigator Kompetanse
    • Ansatte
    • Nyheter
  • Arbeidsliv
    • Avklaring
    • AFT – Arbeidsforberedelse
    • VTA – Varig arbeidsplass
    • For arbeidsgiver
    • Sykefravær
    • RIV – Ringer i Vannet
    • Karriereveiledning
  • Kompetanse
    • Kurskalender
    • Industrikurs
    • Førstehjelpskurs
    • Veilederkurs
    • Kurs for arbeidssøkere
    • Dagsseminarer
    • Digital kompetanse
    • Kompetansepluss
    • Utleie kurs- og møtelokaler
  • Profilering
    • Permer
    • Menyer
    • Spiraliserte produkter
    • Musmatter
    • Øvrige profileringsartikler
    • Uplink
  • Service
    • Våre tjenester
  • Håndverk
    • Treavdeling
    • Kreativ avdeling
    • Øvrige tjenester
  • Catering
    • Cateringtjenester
    • Bydelskaféen
    • Mikrogrønt
    • Jobbfrukt
    • Bestill jobbfrukt
    • Utleie selskapslokaler
  • Logistikk
    • Lagerutleie
    • Transport
    • Gjenbruk
    • Hertz Bilutleie

Broen til arbeid bygges fra to sider

3. mai 2018 By Trygve Øyasæter

Å styrke den enkeltes muligheter til jobb og bedriftenes vilje til å rekruttere er kjernen i moderne attføringsmetodikk.

Like viktig som tett oppfølging av den enkelte er det å ta utgangspunkt i bedriftenes behov for arbeidskraft. Flere kommer i varig jobb. Dette er veien å gå for å lykkes med den store inkluderingsdugnaden.

I Norge bor det det 5,2 millioner mennesker. Omtrent halvparten er i jobb. Andelen alderspensjonister vil øke kraftig i årene som kommer og vi vil risikere at andelen som er i jobb synker. Det kan bli utfordrende for velferdsstaten. Derfor er det helt nødvendig at vi greier å mobilisere flere i arbeid.
Den strukturelle utfordringen:
  • På sikt vil mangel på arbeidskraft være Norges strukturelle utfordring. Det skyldes hovedsakelig eldrebølgen og den massive “marsjen” ut av arbeidslivet den representerer. Perspektivmeldingen oppsummerer med at enten må flere i jobb eller så må vi jobbe lenger hvis velferden skal opprettholdes.
  • Mens det var i overkant av 600.000 alderspensjonister i 2010, vil det være over 1.000.000 alderspensjonister i år 2020. Nettovekst i antallet personer som mottar folketrygd er ca 25.000 i året.
  • Demografien er en utfordring Norge deler med resten av Europa – hvor man også opplever stadig sterkere mangel på arbeidskraft. Det betyr at arbeidsinnvandring for å løse arbeidskraftspørsmålet ikke er en realistisk løsning framover.
Arbeidsledigheten og antallet utenfor arbeidslivet   
  • Til sammen er ca 70.000 personer registrert som helt arbeidsledige. I løpet av 2016 var over 300.000 arbeidstakere innom Nav som arbeidsledige og søkte om dagpenger, mens til enhver tid var ikke ledigheten mer enn ca. 70.000 personer. Det betyr at de fleste kommer seg raskt ut i jobb igjen.
  • Antall mennesker som står utenfor arbeidslivet av helsemessige årsaker er i underkant av 600.000 fordelt på uføretrygd, nedsatt arbeidsevne og sykemeldte.
  • Antall personer med nedsatt arbeidsevne er ca 200.000 i Norge ifølge Nav. Det er 58.000 tiltaksplasser for gruppen. Det er anslagsvis 60.000 mennesker som står i kø for arbeidsmarkedstiltak.
  • Ventetiden for å komme i arbeidsrettet tiltak for gruppen nedsatt arbeidsevne er 384 dager ifølge statsbudsjettet.
Den store muligheten
  • På vei inn i en høykonjunktur med økende behov for arbeidskraft har vi en unik sjanse til å mobilisere flere av dem som uavhengig av konjunkturer står utenfor arbeidsmarkedet. Når behovet for arbeidskraft øker, vil også mulighetene for å få flere med nedsatt arbeidsevne i jobb øke. Skal vi opprettholde morgendagens velferd og bedriftenes konkurransekraft betinger det at vi i større grad lykkes å ta i bruk denne arbeidskraftreserven.
  • Derfor er det viktig å sende sterke signaler til personer med nedsatt arbeidsevne gjennom opptrapping i antall tiltaksplasser.
  • Vi har et dynamisk arbeidsmarked med flere enn 600.000 jobbytter i Norge. 280.000 av disse jobbene ble lyst ledig offentlig. Anslagsvis 50% av jobbene rekrutteres gjennom kanaler som ikke er offentlige . I tillegg til intern rekruttering, eget nettverk og at personen som ble rekruttert selv tok kontakt, inkluderer dette også bruk av bemanningsbyrå og bruk av CV-databaser på internett.
  • Personer som har stått lenge utenfor arbeidsmarkedet mangler ofte det nettverket som er så viktig for å få jobb i Norge. Gjennom målrettede arbeidsmarkedstiltak får man skreddersydd veiledning, kompetanseheving og oppfølging i ordinært arbeidsliv for å kunne få og beholde en jobb.
Ringer i Vannet – et konkret svar hvor samfunnets, individets og næringslivets behov møtes
  • Et prosjekt som ble igangsatt av NHO i 2012. Målet er å få folk ut i ordinær jobb i NHOs medlemsbedrifter.
  • Prosjektet er innrettet slik at næringslivets behov for arbeidskraft knyttes opp mot kandidatens kompetanse og egenskaper.
  • Rundt 1900 NHO-bedrifter er nå «Ringer i vannet»-bedrifter.
  • Mange formidles til ordinært arbeid hvert år gjennom denne formidlingsmetodikken. I 2017 fikk arbeid og inkluderingsbedriftene 9000 i jobb.

I Ringer i Vannet starter man med bedriftenes behov og lager rekrutteringsavtaler. Dette innebærer at man kartlegger bedriftene og driver en omfattende research om hva slags ansettelsesbehov bedriften har, også på lengre sikt. Bedriften på sin side signaliserer gjennom dette en positiv vilje til å ansette personer som har vært på utsiden av arbeidsmarkedet.

Arbeid- og inkluderingsbedriften som kjenner sine deltakere gjennom omfattende kartlegging av interesser og muligheter kan da lete i sin egen “portefølje”, eller man kan målrette opplæringen av en person slik at det matcher arbeidsgiverens behov lengre fram i tid.

Ringer i Vannet er forbeholdt personer med nedsatt arbeidsevne og som har hatt utfordringer med å komme i jobb på grunn av sykdom, skade eller andre utfordringer. Dette er deltakere på arbeidsmarkedstiltak som blir henvist til en arbeid- og inkluderingsbedrift fra Nav.

Evalueringer av Ringer i Vannet viser at metodikken fører til varige ansettelser, fordi man i stor grad treffer bedriftenes behov.

Av Jon Qvortrup, spesialrådgiver tall og analyse, NHO

Innlegget sto opprinnelig på trykk på Arbeid & Inkludering sine hjemmesider, og du finner det her.

Illustrasjonsbilde: Arbeid & Inkludering

Kategori: Nyheter

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på nyheter fra Rosenvik!
Du velger selv hvilke produkter og tjenester du mottar nyheter om.

Meld deg på

Rosenvik AS

Litjgårdsveien 33
Postboks 23 – 7301 Orkanger

 

Tlf. 72 46 61 00
postmottak@rosenvik.no

Org.nr. NO915484425 MVA

  • Facebook
  • YouTube

Bygget på WordPress av Smart Media

 

Laster kommentarer...